Basket 0
Povzetek košarice

Košarica je prazna

Dodaj izdelke

Vnetje v telesu - Ukrepajmo pravočasno!

Vnetje je lahko očem na prvi pogled nevidno ali pa nase opozori z odrazom bolečine, rdečice ali povišane telesne temperature. O tem, kaj vnetje sploh je, kakšne vrste vnetij poznamo, kako postopati pri vnetju v športu, kakšna je preventiva in kakšna kurativa, sta v prijetnem in poučnem pogovoru razkrila strokovnjak za biokemijo prehrane in ustanovitelj Prehranske akademije, dr. Leon Bedrač in športna navdušenka, kineziologinja, mlada mamica in vplivnica Urška Ahac.
Vnetje v telesu - Ukrepajmo pravočasno!

»Ste bili diagnosticirani z artritisom, dermatitisom, miokarditisom ali kakšno drugo boleznijo, ki se zaključi na -itis? Na prvi pogled so vse izjemno raznolike bolezni, a vendar imajo nekaj skupnega - pri vseh je vzrok nastanka vnetje«, razloži dr. Leon Bedrač. Razkril je, da vnetje lahko nastane kjerkoli v našem telesu, se pa to odraža drugače, bodisi da gre za sterilno ali nesterilno vnetje. Prvo nastane kot posledica mehanskega dražljaja, brez prisotnosti patogenih mikroorganizmov, kot je na primer akutna poškodba mišic – odrgnina, ozeblina, opeklina, ureznina… Nasprotno pa pri nesterilnem vnetju, v delih, ki predstavljajo bariero med notranjostjo in zunanjostjo telesa (koža, prebavni trakt), patogen, imunogen mikroorganizem (virus, bakterija, gliva) ali kemikalija vstopi v telo, kar privede do vnetja.

Urška Ahac je med pogovorom zastavila zelo dobro vprašanje – Kako lahko vnetje sploh prepoznamo oziroma kateri so tisti najbolj opazni "red flagi"? Dr. Bedrač razloži, da je pri akutnem vnetju to zelo enostavno, samo sledimo 5 kardninalnim znakom v medicini, kjer se pojavi oteklina, bolečina, rdečica, vročina in začasna izguba funkcije. Bolj zapleteno je, če imamo prisotno kronično vnetje, izpostavi strokovnjak za biokemijo prehrane. Tu se vnetje počasi akumulira v našem telesu in ga je težje zaznati, saj sprva poteka brez očitnih znakov. Kot pravi doktor kemijskih znanosti: »to so lahko različna nevrodegenerativna, rakava in druga obolenja, kjer celice izgubijo na svoji funkcionalnosti«.

Pomembnost povezave imunskega sistema in črevesja

Ne glede na to kakšno vnetje nastane, se pri tem aktivira naš imunski sistem, kjer želijo različne imunske celice vnetje čim hitreje odstraniti iz telesa. Pri tem je ključno, da poskrbimo za zdravo delovanje našega črevesja, poudari dr. Leon Bedrač. V nadaljevanju je razložil, da črevesje predstavlja mehansko pregrado med notranjim in zunanjim okoljem, zato je tu tudi naš imunski sistem najbolj aktiven. Hkrati s svojo dolžino in nagubanostjo predstavlja največjo telesno površino človeka.

Hrana, ki prihaja iz zunanjega okolja, se mora za prehod skozi steno črevesja razgraditi iz velikih molekul na manjše. V primeru maščob se s pomočjo encima lipaze iz trebušne slinavke razgradi na manjše maščobne kisline, beljakovine se v želodcu pod vplivom delovanja proteaze razgradijo na posamične aminokisline in ogljikovi hidrati se z različnimi amilazami, deloma že v ustih, deloma pa v dvanajstniku, razcepijo v enostavne sladkorje, ki lahko vstopijo skozi prebavno steno v kri. V primeru pomanjkanja prebavnih encimov, lahko v telesu pride do vnetja, poudari dr. Bedrač. Vneta sluznica pripelje do disbioze (porušeno ravnovesje črevesne mikrobiote) in določene hrane v tem primeru ne moremo več tolerirati. Črevesje moramo zato ohranjati zdravo, ga podkrepiti z ustrezno prehrano, primernim vnosom vlaknin, probiotiki in prebiotiki ter morebitnim dodatkom prebavnih encimov, za kar lahko enostavno poskrbi Set prebava Terranova.



Vnetje pri telesni dejavnosti

V pogovoru sta se dr. Bedrač in Urška Ahac dotaknila tudi vnetja pri športu. Strokovnjak je razkril, da telesna dejavnost v pravi meri deluje protivnetno, saj se pri tem sproščajo protivnetni mediatorji -miokini, ki izboljšajo delovanje mehanizma leptina, inzulinsko senzitivnost in antioksidativni status. Kolikor je frekvenca in intenzivnost telesne dejavnosti prevelika, hkrati pa po vadbi telesu ne zadostimo dovolj energije in prehranske podpore za regeneracijo, lahko to pripelje do kroničnega vnetja.

Še večji poudarek je potrebno nameniti gibanju po okužbi ali preteku bolezni, saj je v tem stanju organizem pod stresom, imunski sistem pa hiperaktiviran. Doktor znanosti tako svetuje, da poskrbimo za zadosten počitek telesa, telesno dejavnost pa uvajamo nazaj postopoma - z zmanjšano frekvenco, intenzivnostjo in krajšim časom vadbe. V nasprotnem primeru si lahko zgolj podaljšamo čas regeneracije našega telesa.

Kako prepoznati in postopati pri vnetju

Ker je preventiva boljša od kurative in je vnetje včasih težko odkriti, dr. Bedrač svetuje pregled krvi dvakrat letno. Razloži, da so določeni krvni markerji v primeru vnetja 2-4x ali celo še večkrat, povišani. Pri tem svetuje, da smo pozorni predvsem na C-reaktivni protein (CRP), vrednosti glikiranega hemoglobina, povišanega inzulina, na hitrost sedimentacije eritrocitov (ESR), dober znak vnetja pa so tudi zvišane vrednosti nevtrofilcev.

Med pogovorom poudarita, da je nujno telesu zagotoviti tudi primerno količino spanca in počitka, vključiti zadostno telesno dejavnost, ustrezno prehrano in poskrbeti za zdravo črevesje s prebavnimi encimi in probiotiki.

»V primeru, da je vnetje že prisotno, si lahko pomagamo z različnimi prehranskimi intervencijami, predvsem je tu dodana vrednost uporabe sekundarnih metabolitov kot so polifenoli, antioksidanti, flavanoidi idr. Med njimi so na primer kurkumin iz kurkumeantocianini iz jagodičevjakarotenoidi v pisani zelenjavi, antioksidanti v olivnem olju in drugih rastlinskih virih. Vse našteto zmanjšuje vnetje in deluje protimikrobno« izpostavi prehranski raziskovalec, dr. Bedrač. Svetuje, da se izogibamo predvsem hrani, ki vsebuje prečiščene maščobe in ogljikove hidrate, saj ta v največji meri pripomore k indukciji vnetja v telesu. Veliko prednost vidi v zadostnem vnosu rastlinske prehrane, polni vlaknin, ki predstavlja hrano za črevesne bakterije. Te iz vlaknin proizvedejo kratkoverižne maščobne kisline – hrano za črevesne celice in signalne molekule. Dodatno izpostavi potrebo po odstranjevanju presežka omega-6 maščobnih kislin in dodatku protivnetnih omega-3 maščob, ki jih najdemo v ribah ali ribjem olju.

Koliko časa lahko uživamo prehranska dopolnila? 

Dotaknila sta se tudi časovnega okvirja uživanja prehranskih dopolnil, med katerim je strokovnjak za biokemijo prehrane pojasnil, da je za uživanje različnih fitokemikalij primeren ciklični pristop. Uživanja prehranskih dopolnil na daljši rok ne priporoča, saj bi se v tem primeru, naše telo adaptiralo na učinkovine.

Pogovor sta zaključila s tem, da naj ne živimo v sterilnem mehurčku in z mislijo pomembnih akterjev za ohranjanje našega zdravja: »Naša prebava je tako dobra, kot je dobra naša prehrana«. Kar nakazuje, kako zares veliko vlogo nosi naše črevesje, izbira ustrezne prehrane in naravnih dopolnil kot podpora telesu.

*Članek je povzetek Instagram Live pogovora, posnetega in objavljenega 27. januarja na profilu Urške Ahac.





Nazaj na seznam

Kreditne kartice

Maestro Mastercard Visa

Brezplačna poštnina

Izkoristite brezplačno poštnino ob nakupu nad 50 eur.

Nakupuj

Avemed d.o.o.

Ekskluzivni zastopnik blagovnih znamk Terranova, EcoZiz, Bioandina, You&Oil in Bio-Nature.

  Koprska ulica 94, 1000 Ljubljana
  01/292-60-70
  info@avemed.si